Vechimea creştinismului în Dacia

Toate popoarele cu un trecut istoric, îşi au Apostolii lor, predicatorii lor, iluminatorii lor; singuri Românii fac excepţie de la această regulă; probele istorice pozitive ne lipsesc, iar acele de care dispunem nu privesc direct această problemă. Ele nu ne spun, cine au încreştinat pe Români; nu ne arată locul şi modul cum s-a operat acest mare act la Romani, care după istorici slavi, ,,prezintă un exemplu fără precedent, întrucât priveşte, dragostea lor neclintită, către credinţa strămoşilor lor, cu toate dificultăţile condiţiunilor, în care ei au trebuit să o mărturisească".
Noi rectificăm în parte acestă problemă, pe motivele arătate mai sus, că în partea răsăriteană a Regatului Român de azi, a predicat Ap. Andrei şi discipolii săi, după mărturiile autorilor citati în altă parte, a tradiţiilor bizantine şi a legendelor româneşti. Deci, atât în Scythia (Dobrogea) cât şi în o parte a Moldovei şi a Basarabiei, a predicat Apostolul Andrei, şi care trebuie să fie primul  patron şi Apostol al Românilor din Regat. O parte din razele luminoase ale creştinismului ne-au venit din Orient şi desprea aceasta ne-am ocupat şi cu altă ocazie.
Cât priveşte însă creştinismul coloniştilor aduşi în Dacia de tRaian, afirmaţiile lui Golubinsky cât şi ale Ep. G. Enăcescu, ele nu au toate temeiurile istorice. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu